Nye Veier-sjefen må prioritere tøffere
Nye Veier-sjef Anette Aanesland forteller om status for E39-utbyggingen. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Nye Veier-sjefen må prioritere tøffere

09. mars 2023 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Nye Veier-sjef Anette Aanesland innrømmer at ambisjonsnivået på bygging av ny vei er redusert.
– Signalene vi har fått er at vi skal ta vare på og utvikle det vi allerede har. Vi er blitt bedt om å vurdere muligheten for å nedskalere prosjekter og ta prosjekter ut, sier Aanesland.

Hun var invitert til E39-konferansen på Utsikten Hotell Kvinesdal for å fortelle om status for E39-utbyggingen mellom Kristiansand og Stavanger.

Noen hallelujastemning i Sarons dal-kommunen maktet ikke Nye Veier-sjefen å skape.

STREKNINGEN mellom Mandal og Kristiansand er riktignok åpnet, og traseen mellom Lyngdal øst og Lyngdal vest vil stå ferdig i 2025.

Når det gjelder Lyngdal-Kvinesdal, så er planarbeidet i gang. Ålgård-Bue er ferdig regulert. Der er traseen også vedtatt. Og Mandal-Lyngdal vil sendes ut på anbud til høsten.

MEN DET DE fleste i salen lurte på er hva som skjer med resten av nye E39 – fra Flekkefjord til Bue.

 – Her er det et stykke igjen til vi går ut i markedet og ber om pris. Det betyr ikke at det er stillstand. Men vi må tenke helhetlig og starte der det gir størst effekt md tanke på forbedring av veistrekning, sier Aanesland.

Bilistene risikerer å måtte vente til 2044 før en fullverdig motorvei mellom Stavanger og Kristiansand står ferdig. Dette er Nye Veiers nye frist for ferdigstillelse av ny E39.