Ingen nye E39-løfter fra regjeringen
Statssekretær Tom Kalsås fortalte om regjeringens samferdselsutfordringer på Utsikten Hotell. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Ingen nye E39-løfter fra regjeringen

09. mars 2023 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Statssekretær Tom Kalsås (Ap) vil ikke sette noen dato for når hele firefeltsveien mellom Kristiansand og Stavanger står ferdig.
– Noen eksakt dato skal jeg ikke prøve meg på, sier Kalsås, som selv kommer fra Ålgård og ble introdusert som «Norges mektigste veimann».


Under E39-konferansen på Utsikten Hotell Kvinesdal la han ikke skjul på at økt inflasjon, energikrise og krig i Europa vil påvirke fremtidens tempo på veiutbyggingen.

Bilistene risikerer å måtte vente til 2044 før en fullverdig motorvei mellom Stavanger og Kristiansand står ferdig. Dette er Nye Veiers nye frist forferdigstillelse av ny E39.

– DET ER GODT dokumentert at vi trenger en ny E39 for å binde landsdelene sammen. Det er også godt dokumentert at vi har store utfordringer med ulykker og vogntog som står fast, sier Kalsås, men la til:

– Samtidig er det slik at Nasjonal Transportplan (NTP) må ha økonomiske rammer som er realistiske å følge opp.

Regjeringen har fremskyndet stortingsmeldingen om ny NTP med ett år til våren 2024. Det langsiktige målet er å ha på plass et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet innen 2050.

– PLANEN SOM ligger der nå er ikke realistisk. Ny Veier må ha forutsigbarhet. Derfor trenger vi en plan som vi kan å forholde osstil, sier Kalsås.

I statsbudsjettet for 2023 er det vi satt av 82,8 milliarder kroner til samferdsel.

– Vi har aldri brukt så mye penger, sier Kalsås.

Fra fylkesordfører Arne Thomassen i Agder og Flekkefjords ordfører Torbjørn Klungland ble han likevel utfordret til å bruke enda mer.

– MITT ØNSKE ER at er at dere drysser ytterligere en milliard eller halvannen til Nye Veier. Det ville sette fart på byggingen av veistrekningen. For vi må få denne strekningen ferdig, slo Thomassen fast.

Men Kalsås ville ikke love noe. I stedet utfordret kommunene og fylkeskommunene til å være tett på prosessen med ny NTP og komme med innspill.