Byggefirma med klar suksessoppskrift
Lista Bygg-sjef Jan Richard Johannessen (t.h) følger selv opp alle prosjektene. Her er han i byggemøte på Varbak Vju sammen med eiendomsutvikler Rune Torsøe (i midten) og byggeleder i Lista Bygg, Øystein Baarøy. (Alle fotos: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Byggefirma med klar suksessoppskrift

02. november 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi er rundt 25 mann, og skal ikke bli flere. Om jeg dobler omsetningen, blir jeg ikke noe lykkeligere. Jeg får bare mer stress.
Se flere bilder i karusellen nedenfor.

Jan Richard Johannessen vandrer fra rom til rom i det som i 69 år var et sykehusbygg. Nå skal det lages 29 eksklusive leiligheter på Varbak i Farsund. Med panoramautsikt over by og skjærgård.

Johannessen og hans firma Lista Bygg har fått totalentreprisen.

– Vi er godt i rute, forteller han byggherre Rune Torsøe, som står i et hjørne og studerer byggetegningene.

– Dette blir bra. Jan Richard vet hva han driver med, kommenterer Torsøe.

PARKERINGSKJELLEREN foran bygget er allerede støpt ferdig. Før jul skal bygget være tett, og en ny femteetasje være på plass.

– Planen er å starte innearbeidene rett over nyttår. Det skal kunne gå greit, sier Johannessen.

Da han overtok styringen av familiebedriften Lista Bygg i 2008, la han en plan.

Først skulle det bygges egenkapital, slik at bedriften hadde økonomisk ryggrad til å stå imot dårligere tider. Så skulle Lista Bygg bli best i klassen på industribygg, gjennom å drille ansatte og kjøpe inn utstyr som gjorde at bedriften kunne klare disse med eget personell.

I DAG ER Lista Bygg i praksis gjeldfri og har over 21 millioner kroner i opptjent egenkapital. Driftsresultatet har vaket mellom 6 og 7 millioner kroner alle de siste fire regnskapsårene. Og Johannessen har nærmest lokalt monopol på oppføring av industribygg i området.

Betongarbeid, montering av stålkonstruksjon, sandwichpanel og veggplater – alt gjør Lista Bygg med egne folk og med egne maskiner. Lista Bygg har ført opp ni industribygg bare i Røssevika. I tillegg til flere leilighetsbygg, skoler og barnehager.

– Vi har bygd stein for stein, og eier nå brakkerigger, lagercontainere, to byggekraner, to lastebilkraner, to teleskoptrucker og sju lifter. Pluss 20 biler.

– 20 biler?

– Ja, alle selvstendige ansatte som jobber på byggeplass disponerer firmabil. Der har de sitt eget verktøy. Det er selvsagt et ansattgode. Samtidig gjør det oss mer effektive. Alle har alt de trenger i bilene sine til enhver tid, sier Johannessen.

PÅ VATNE I Vanse har Lista Bygg kontor og komplett lager, som leverandøren fyller opp hver uke.

– På den måten slipper vi å bruke masse tid til å fly rundt på Montér og Byggvell i arbeidstiden. Vi har alt vi trenger på eget lager, sier Johannessen, som bor med familien i en leilighet over kontoret.

– Vi trives på Vatne. Og så er det jo veldig praktisk. Å lede et byggefirma er ingen ni-til-fire-jobb. Da er det er greit å ha kort vei til kontoret. Ofte sitter jeg der på kveldene og regner på jobber, sier Johannessen, og innrømmer at materialpriser, ustabile leveranser samt store krav til dokumentasjon gjør at det å lage anbud er krevende for tiden.

– Samtidig er nok kalkyler og priser en av mine styrker, legger han til.

I 1996 begynte han som prosjektleder i firmaet som faren hadde startet fire år tidligere.  Den gang var vi seks-sju stykker. Tre av onklene mine jobbet også i Lista Bygg. Min far er fortsatt innom på kontoret, men har gått over i pensjonistenes rekker og har ingen faste arbeidsoppgaver, forteller Johannessen.

I TAKT MED økt oppdragsmengde har han ansatt flere folk. Men da han nådde 25 mann på lønningslisten sa han stopp.

– Skal jeg ekspandere mer, så mister jeg kontroll.  Derfor prøver jeg å holde driften på dagens nivå. Når vi i perioder tar på oss flere jobber enn vi har folk til, så leier jeg heller inn hjelp, sier Johannessen.

Mange bedrifter i Lister sliter med rekrutteringen. Lista Bygg har ikke det problemet.

– Vi er i kommet i den heldige situasjonen at vi nå kun ansetter når noen slutter. Og det er det heldigvis få som gjør. Vi har mange trofaste ansatte, sier Johannessen.

EN AV DEM som har jobbet lengst i Lista Bygg er arbeidsformann Jan Tore Kolnes (59).

– Jeg begynte her som forskalingssnekker for 22 år siden. Så det begynner jo å bli en stund siden. Jeg er vel den eldste her nå, sier han, og trekker frem arbeidsmiljøet og lite reising som årsaker til at han har blitt værende i Lista Bygg.

Dessuten er det lettere å bli gammel i yrket nå enn da han startet.

– Det er jo til tider et tøft fysisk arbeid å være snekker, men det var hardere før. Vi bruker oftere kran til de tunge løftene og laser i forskalingsarbeidet, forteller Kolnes.

Jeg begynte som lærling og fikk fast jobb etterpå. Nå har jeg grodd fast.

RUNE-ANDRÉ Dyngvold (33) har aldri jobbet noe annet sted enn i Lista Bygg.

– Jeg begynte som lærling og fikk fast jobb etterpå. Nå har jeg grodd fast, ler han.

Også Dyngvold trekker frem det at Lista Bygg stort sett utelukkende har lokale byggeprosjekter som en stor fordel.

– Det passer meg veldig godt å kunne komme hjem til middag hver dag, sier han.

Som tømrer liker han best å kunne holde på med grovarbeid som oppføring av reisverk – helst på nybygg.

– Jeg er ikke så glad i restaureringsjobber. Heldigvis har vi lite av det i Lista Bygg, sier Dyngvold, og beskriver en perfekt dag på jobb slik:

– Når vi kan jobbe ute med hammeren i fint høstvær, har vi det fint. Utsikten her oppe på Varbak Vju er jo ikke så gal heller, selv om vi prøver å konsentrere oss om bygget, sier Dyngvold.

FOR SJEFEN I Lista Bygg er det viktig å kunne holde på de ansatte.

– Vi har en del sosiale arrangementer i firmaet, som de ansatte setter stor pris på. Vi har en årlig firmatur. I år var vi i Polen. Før koronaen var vi i Spania. Og så har vi julebord og sommerfest som faste aktiviteter. Vi prøver også å få til en samling eller to i året utenom de faste aktivitetene sier Jan Richard Johannessen.

Selve rosinen i pølsa er likevel bonusordningen.

– Fem prosent av overskuddet vårt går til arbeidsfolkene. Pengene blir utbetalt på julelønningen. I fjor var bonusen på ni kroner timen, som tilsvarer mellom 15.000 og 20.000 kroner – alt ettersom hvor mange timer du har jobbet, forteller Johannessen.

Se flere bilder i karusellen under.