100 roboter, 220 ansatte og en dæsj magi
Produktsjef Simon Lund viser hvordan bildelene blir produsert. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

100 roboter, 220 ansatte og en dæsj magi

08. mars 2024 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Det er ingen billige biler som kjører rundt med våre deler, understreker Simon Lund, produktsjef ved Aludyne Farsund.
Bildelfabrikken med 220 ansatte var vertskap, da U45-nettverket i Lister Næringsforening møttes for å innta en rikholdig morgenmeny bestående av frokost, foredrag og omvisning.

– Her skapes magien, sier Lund under omvisningen i produksjonslokalene.

– Å STØPE bildeler uten coating, er som å steke vafler uten smør. Det blir bare graps, sier Lund, og gjør et helhjertet forsøk på å forenkle en produksjonsprosess som regnes som verdens mest automatiserte i bildelsammenheng.

For hos Aludyne Farsund, går det nesten én robot på hver andre ansatt. Så automatisert er produksjonen at bildelene først berøres av menneskehender når de pakkes i store pappesker og sendes av gårde til bilprodusentene.

KUNDENE ER Porsche, BMW og Jaguar Land Rover. De er opptatt av toppkvalitet. Og det får de fra produsenten i Farsund. På chassis-bærebjelker, interiørdeler, drivverk og strukturelle komponenter til karosserier.

– Delene våre produseres med flytende aluminium fra Alcoa Lista, som bidrar til å gi oss verdens laveste CO2-avtrykk for støpte aluminiumdeler. I motsetning til andre støperier, har vi ingen omsmelt, sier fabrikksjef Lill Hege Hals.

BILDELFABRIKKEN i Farsund ble etablert i 1997. Den produserer rundt 800.000 deler i året og omsetter for over 600 millioner kroner i året.

Eieren Aludyne er amerikansk, og har 25 fabrikker rundt i hele verden.

Aludyne Farsund selger bildelene direkte til bilprodusentene. Men maskineringen og sammenstillingen skjer i Tyskland. Til fabrikksjefens store frustrasjon.

– Jeg prøver å overbevise eierne om at også denne delen av produksjonen bør foregå i Farsund. Så vi får se hva fremtiden bringer, sier Hals.