Usikker verdensøkonomi rammer lokalt næringsliv
– Vi klarer å ta ut en del av kostnadsøkningen ut mot kundene, men ikke fullt ut, sier Alloc-sjef Trygve Martinsen. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Usikker verdensøkonomi rammer lokalt næringsliv

17. juni 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
De opplever store kostnadsøkninger på energi og råvarer. Det setter seg på lønnsomheten for flere bedrifter i Lister.
– Det går greit, men vi opplever press på marginene. Vi klarer å ta ut en del av kostnadsøkningen ut mot kundene, men ikke fullt ut, sier Trygve Martinsen.

Han er sjef i laminat- og veggpanelprodusenten Alloc, som med rundt 200 ansatte er blant Lyngdals største arbeidsgivere. Sammen med Roy Trydal i flekkefjordbaserte Boilertech la han frem lokale kommentarer til Sparebank 1 SR-banks konjunkurbarometer for Sør-Norge, som ble prersentert av Thorbjørn Thorkildsen.

MENS STORE deler av næringslivet ellers fikk seg en skikkelig koronasmell, førte pandemien til salgsfest for Alloc.

– Plutselig skulle alle pusse opp. Ordereservene var vanvittige. 2020 og 2021 ble veldig gode år for oss. Men etter at pandemien tok slutt, har etterspørselen roet seg, forteller Martinsen.

Men det betyr ikke at alt er tilbake til normalen. Som følge av krigen i Ukraina, sliter Alloc med å få tak i råvarene de trenger i produksjonen.

– 95 PROSENT AV alt vi lager er basert på trevare. Men de siste to årene har det vært krevende å få tak i nok. Først fikk vi barkebilleangrepet i Canada, som gjorde at USA måtte importere mer fra Europa. Så kom krigen i Ukraina, sier Martinsen.

Begge deler har ført til en ellevill prisgalopp. Og for Allocs del har det tidsvis vært krevende å få tak i nok kryssfinér.

– En av våre to leverandører er russiske. Plutselig stoppet leveransene derfra opp. Heldigvis har innkjøpsfolkene våre gjort en kjempegod jobb og fått tak i det vi trenger fra andre leverandører. Men prisen vi må betale er selvsagt mye høyere, sier Martinsen.

OGSÅ FOR Boilertech, som leverer damp- og varmtvannskjeler, er prisveksten en utfordring.

– Vi er sju ansatte. Fire av dem reiser rundt på serviceoppdrag hele tiden. Vi merker godt at det er blitt dyrere å reise. Spesielt prisene på drivstoff  og overnatting har gått opp, sier daglig leder Roy Trydal, men legger til:

– Salgsmessig ser det lyst ut for oss,. Vi har godt med ordrereserver, spesielt i Finland, Vi har også tro på det norske markedet fremover. Flere aktører vil bytte ut oljekjeler med våre elektriske kjeler. Vi er stolte av å bidra til grønne skiftet.

Under: Daglig leder Roy Trydal i Boilertech.