Statnett vil ha havvindstrømmen inn til Feda
NorNed-kabelen legges inn Fedafjorden i 2007. Nå kan også kabelen fra Sørlige Nordsjø II bli lagt her. (Foto: Statnett)

Statnett vil ha havvindstrømmen inn til Feda

07. desember 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Statnett foreslår Feda i Kvinesdal som ilandføringspunkt for strømmen fra Sørlige Nordsjø II.

– Det vil bety tilførsel av 1400 MW og gi landsdelen en betydelig økt kapasitet og nye muligheter for å styrke energisituasjonen for eksisterende bedrifter, men også skape grunnlag for å etablere ny virksomhet, sier Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening.

Statnett har på oppdrag fra regjeringen jobbet gjennom lang tid med spørsmålet om hvor strømmen fra Sørlige Nordsjø II bør ilandføres til Norge.

FEM ULIKE ilandføringssteder er vurdert, fra Rogaland i vest til Grenland i øst. I Agder har det vært tre aktuelle alternativer: Kvinesdal (Feda), Farsund (Lista) og Kristiansand (Støleheia).

– Fra Lister Næringsforening sammen med kommunene Kristiansand, Lindesnes, Farsund og Lyngdal samt Fremtidens Havvind har vi jobbet for at Agder kunne bli stedet, sier Grøvan.

Nå har Statnett falt ned på Kvinesdal som primæralternativ for tilknytningspunkt for fase 1 i Sørlige Nordsjø II. Anbefalingen er basert på hvordan havvind påvirker kraftsystemet, kostnader, nærhet og langsiktig utvikling av havvind. Kvinesdal er allerede et sterkt punkt i transmisjonsnettet, og havvinden kan tilknyttes uten større nett-tiltak.

KRITERIENE Statnett har lagt til grunn er bl.a. kostnader ved utbyggingen og kortest avstand fra Sørlige Nordsjø II, at kraften kan tas i bruk hvor den ilandføres, at den kan bidra til styrket forsyningssikkerhet og at etableringen kan skje på en fleksibel måte. Ilandføringspunktet vil kreve et areal tilsvarende om lag to fotballbaner.

– For å kunne legge til rette for en realistisk vekst innen industriforbruk og havvind må vi forsterke nettet på hele strekningen fra Sørlandet til Østlandet, forklarer konserndirektør for kraftsystem og marked i Statnett, Gunnar Løvås.

Dette innebærer blant annet en ny 420 kV forbindelse mellom Arendalsområdet og Bamble, og oppgradering av nettet til 420 kV spenningsnivå mellom Bamble og Flesaker og videre til Oslo og Østfold.

DET ER FORVENTET betydelig vekst i kraftforbruket i Sør-Norge. Flere faktorer påvirker hvor høy forbruksveksten blir og hvor forbruket vil komme. En høy forbruksvekst krever, ifølge Statnett, at det kommer tilstrekkelig kraftproduksjon, og at nettet har nok kapasitet. Samtidig er det et tydelig trekk at forbruket kommer langs kysten.

– Vi trenger både mer energi og mer effekt i årene framover. Havvinden kan bidra med mye av energien, men det er også behov for økt kraftproduksjon flere steder de kommende årene. For å sikre nok effekt i vindstille perioder, er det også behov for økt effekt fra vannkraftverkene, og økt fleksibilitet fra forbrukerne, sier Løvås.

Det blir opp til regjeringen å foreta den endelige beslutningen om ilandføringspunkt.