Pølsemaker mot strømmen
Pølsemaker Rune Svindland fortalte om hvordan ulike strømtiltak ved Svindland AS vil gi en årlig besparelse på 1,5 millioner kroner. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Pølsemaker mot strømmen

15. november 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Da strømkostnadene femdoblet seg på to år, tok ledelsen ved pølsefabrikken grep.
– Hele overskuddet ble borte. Penger som normalt blir investert tilbake i driften, gikk til å betale strøm. Slik kunne det ikke fortsette, sier Rune Svindland.

Han leder tradisjonsrike Svindland AS, som med 22 ansatte produserer spekemat i egne fabrikklokaler på Sira.

Jeg er pølsemaker, ikke strøm-mann.

– Jeg er pølsemaker, ikke strøm-mann. Så jeg måtte ha hjelp til å finne de riktige tiltakene, forteller Svindland.

OG HJELP FIKK han så det monnet. På Lister Næringsforenings seminar på Tingvatn i Hægebostad, fikk frokostspisende tilhørere høre hvordan Ruben Haneberg hos Tratec Teknikken identifiserte ulike strømtiltak som vil kunne gi Svindland en årlig millionbesparelse.

– Først tok vi en runde på fabrikken og så hva vi kunne gjøre for å kutte strømkostnadene på dagens produksjonsanlegg.

Energimålere ble bestilt inn til pølsefabrikken. En ventil ble feilrettet. Ventilasjonen ble temperaturjustert og endret fra 24 timers drift til behovsprøvd. Et klimarom ble innregulert til litt mer nøyaktig regulering. Varmekabler i lasteramper og frys ble justert.

– Det ble gjennomført korrigeringer fortløpende ved hjelp av toppsystemet som vi har levert. Tiltakene har bidratt til at Svindland sammenlignet med 2021 har spart nærmere 300 000 kWh i år, sier Haneberg, og anslår at denne justeringen alene med årets strømpriser har spart bedriften for 600.000-700.000 kroner i strømforbruk.

Kjell Rune Nakkestad i KRNCoaching ble engasjert som rådgiver i prosjektet. Han ordnet blant annet et inspirasjonsbesøk til Gorines i Lillesand – en matvareprodusent som har tatt i bruk noen av de mest moderne energi- og klimaløsningene som finnes på markedet.

NESTE PUNKT på listen var å se på effektleddet på nettleien.

– Det er ikke så mange som er klar over dette. Men en stor del av nettleien beregnes ut fra den ene timen i måneden der du har høyest effekt på anlegget. Her er det mye å spare hvis du følger litt med, sier Haneberg.

Han anslår at en såkalt maksimalvokter, som stenger ned unødvendige strømkilder i korte perioder vil kunne redusere nettleien med cirka 70 000 kroner. Med en batteripakke i tillegg vil den årlige nettleien til Svindland kunne kuttes med over 160.000 kroner.
I tillegg har Haneberg og Tratec Teknikken anbefalt tidsstyring av varmtvannsberedere og pumpe, klimaromtiltak for å utnytte spillvarme og uteluft, LED-belysninger i stedet for halogenpærer og et solcelleanlegg på fabrikktaket.

SVINDLAND HÅPER å få støtte til tiltakene med batteri, solceller, maksimalvokter, LED-belysning og klimarom når regjeringens støtteprogram kommer i gang.

– Når alle tiltakene er gjennomført, vil det årlige strømforbruket være redusert med 34 prosent. I tillegg kommer nettleietiltakene. Totalt er den estimerte årlige besparelsen på
2,3 millioner kroner med en strømpris på 2,50 kroner per kWh og rundt 1,5 millioner kroner med en pris på 1,5 kroner per kWh, sier Haneberg.

Rune Svindland er strålende fornøyd.

– Vi får lavere strømforbruk og lavere kostnader, uten å gå ned på produksjonen, sier pølsemakeren.