«Nå må vi bygge nytt og moderne, ikke gammeldags og dårlig»
Røster som tar til orde for å ta ned standarden, bygge smalere og med færre midtdelere er et rop fra fortiden, heter det i uttalelsen fra kommunene og næringsforeningene. Her fra byggingen av E39 over Trysfjorden. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

«Nå må vi bygge nytt og moderne, ikke gammeldags og dårlig»

20. januar 2023
Ordførere og ledere av næringsforeningene mellom Kristiansand og Stavanger har signert en felles uttalelse om nødvendigheten av å fortsette byggingen av ny firefeltsvei mellom de to byene. Les uttalelsen her.

Firefeltsveg redder liv og skaper nye verdier


En sammenhengende utbygging av E-39 som firefelts veg mellom Kristiansand og Stavanger vil skape store positive virkninger. Bedre og tryggere veger, spart tid og energi bidrar til verdiskaping og ny vekst. For næringslivet i Agder og Rogaland er det av helt avgjørende betydning at den stamvegen som nå bygges mellom Kristiansand og Stavanger er en framtidsrettet moderne firefelts motorveg.

40 drepte i perioden 2009 – 2018 på E-39 mellom Kristiansand og Stavanger er en tragedie for den stamvegen som skal knytte sammen to av de største byene i vårt land. En firefelts utbygging kan bidra til at navnet endres fra «dødsvegen» til stamvegen som skaper trygg ferdsel og ny verdiskaping.

Sammenhengende utbygging var overskriften da vegreformen som «fødte» Nye Veier ble vedtatt. Milliarder av kroner er gått tapt gjennom den stykkevise og delte utbyggingen Norge har praktisert i hele etterkrigstiden. Alt for mange prosjekter i Norge har blitt planlagt uten å bli gjennomført. Det koster penger! Planverk er ferskvare. Går det for lang tid mellom planvedtak og oppstart, må planprosessene starte på nytt igjen. Derfor ble vegreformen fra 2015 ikke bare et startsignal for et nytt statlig vegselskap, Nye Veier, men en omlegging til en helt ny stamvegvegpolitikk som skulle sikre sammenhengende, rimeligere og mer effektiv vegutbygging. 8 år etter kan vi dag konstatere at det har skjedd.

Strekningen Kristiansand-Ålgård er vedtatt finansiert gjennom den vegportefølge Nye Veier har fått fra Stortinget. Utbyggingen er kommet langt på strekningen Kristiansand-Lyngdal, og det overordnede planarbeidet er vedtatt for strekningen Lyngdal-Ålgård. Strekningen Hove-Ålgård, som er en del av bypakken i storbyområdet Stavanger-Sandnes, ligger i Statens vegvesens portefølje. Første del av dette strekket, Hove-Osli, er lyst ut og vil bli realisert snarlig. Neste del av strekningen bør prosjekteres og fullføres slik at hele denne strekning kan bygges uten unødig opphold.

Røster som tar til orde for å ta ned standarden, bygge smalere og med færre midtdelere er et rop fra fortiden. Det er gammeldags vegbygging. Nå planlegges det og bygges for firefeltsveg for hele strekningen Kristiansand-Stavanger.  Det må vi sikre blir gjennomført.

Nå må vi bygge nytt og moderne, ikke gammeldags og dårlig. Næringslivet har lidd lenge nok under lang reisetid, stedvis lange køer, stort drivstofforbruk og tapte konkurransefortrinn som følge av dårlig vegstandard.

Vi skal forflytte oss mer miljøvennlig, redusere klimautslipp og ta i bruk gammel infrastruktur i et nytt stamvegnett hvor det er mulig. Vi skal også bestrebe oss på å erstatte den matjorda som må gå med til vegbygging. Men det betyr ikke at vi skal bli mindre mobile – vi skal bare gjøre det på mer smarte måter. Klimamålene skal nås også innenfor transportsektoren, men det klarer vi gjennom fortsatt satsing på elektrifisering og 0 utslipps kjøretøy. 

I et svært krevende arbeidsmarked hvor det er kamp om arbeidskraften vil distriktene oftest være taperne. Derfor må det fortsettes og bygges stamveg og infrastruktur som kan skape forstørrede bo- og arbeidsmarkeder. Penger investert i denne type infrastruktur er en direkte investering i levende distrikt som knytter by og bygd sammen.

Ny Nasjonal Transportplan for perioden 2025-2037 må prioritere en videreføring av firefelts stamvegutbygging på strekningen E-39 Kristiansand-Ålgård i regi av Nye Veier. Vi trenger en vegsatsing i Rogaland og Agder som prioriterer sammenhengende utbygging av firefelts motorveg uten stopp. Vi trenger en vegsatsing som redder liv og gir økt framkommelighet. Vi trenger et vegnett som kan bygge bygd og by sammen for å ta hele landsdelen i bruk. Agder og Rogaland står sammen for å sikre gjennomslag nasjonalt for å fullføre det store infrastrukturløftet som kan utvikle et utvidet bo- og arbeidsmarked både mot vest og øst!