Massive protester fra Agders bedriftsledere
Sjef for bildelfabrikken Audyne Norway i Farsund, Lill Hege Hals, holdt appell foran Stortinget.

Massive protester fra Agders bedriftsledere

19. september 2022 | Tekst: Hans Fr. Grøvan og Sveinung W. Jensen
Vi ber ikke om støtte fra staten, men at det vi er blitt overfakturert betales tilbake til bedriftene.
Det sa Lill Hege Hals, sjef for bildelfabrikken Aludyne Norway i Farsund, i sin appell foran Stortinget mandag 19. september.

Rundt 200 bedriftsledere fra Agder, Rogaland og Hordaland hadde på kort varsel møtt frem på Eidsvoll Plass for å fortelle hva som trengs av tiltak for å kunne skape et bærekraftig næringsliv i ei tid med galopperende energipriser.

Enigheten blant næringslivstoppene er stor om følgende:
  • Regjeringens skisserte ordning skaper ingen forutsigbarhet for bedriftene.
  • Mange bedrifter vil fall utenfor.
  • Regjeringens opplegg vil kunne bety konkursras utover høst og vinter.
  • Det vil ikke være noen investeringslyst i de strømkrevende bedriftene. Planer blir lagt på is fordi mange ikke våger å investere..
Det ble også pekt på forskjeller med hensyn til strømkostnader mellom samme type bedrifter ut fra om de er plassert i nord i forhold til sør er gigantiske. For eksempel opplever pølseprodusenten Svindland at konkurenter som er lokalisert i Midt- og Nord-Norge kun betaler en tidel av i flekkefjordbedriftens strømkostnader.

Flere bedriftsledere viser til at en løsning kunne være en makspris på strøm, eller andre ordninger som ligner mer hva vi som private forbrukere har.