Kraftprisekspert: – Krisen er ikke over
Alcoas nordiske energidirektør Ole Marius Løfsnes ga de oppmøtte en innføring i prismekanismene på strøm på frokostseminaret i Hægebostad. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Kraftprisekspert: – Krisen er ikke over

15. november 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Alcoas nordiske energidirektør Ole Marius Løfsnes er tydelig på hva som må til for å komme helskinnet igjennom strømkrisen.
– Prisene har gått noe ned i høst. Men krisen er ikke over, poengterer Løfsnes, som spiller en sentral rolle når Alcoa-konsernets to norske aluminiumverk på Lista og i Mosjøen skal inngå leveringsavtaler på strøm.

På Lister Næringsforenings frokostseminar i Tingparken i Hægebostad, forklarte han hva som ligger bak priseksplosjonen på strøm det siste året. Alt skyldes ikke Russlands invasjon i Ukraina.

– SAMTIDIG SOM Putin kuttet gassleveransene til Tyskland, stengte Frankrike midlertidig ned en rekke av sine kjernekraftverk på grunn av vedlikeholdsarbeid. Når vi vet at kjernekraft står for 80 prosent av landets kraftproduksjon, så sier det seg selv at dette hadde en negativ effekt på den europeiske strømforsyningen, sier Løfsnes.

Men det stoppet ikke der. Uvanlig lite nedbør i Europa ga også lavere produksjon av vannkraft. At enkelte elver tørket inn, skapte dessuten trøbbel for vannforsyninger til kullkraftverk og kjernekraftverk.

SELV OM strømprisene har gått noe ned i høst, advarer Løfsnes mot å tro at markedet har normalisert seg.

– Mange land har klart å fylle opp lagrene med flytende gass. Samtidig har vi hatt en mild høst. Husholdningene har ikke begynte å fyre opp boligene ennå. Vi ser også at folk generelt er blitt flinkere til å spare på strømmen. Alt dette påvirker prisen, sier Alcoa-direktøren.

NÅR INDUSTRIEN handler strøm, ser man gjerne på den nordiske systemprisen – som fungerer som referansepris for prissetting av den finansielle krafthandelen i Norden.

Den gjennomsnittlige terminprisen frem mot 2028 ligger nå rundt 80 prosent over nivået fra september i fjor. Det er dårlig nytt for den kraftkrevende industrien i Norge – som Alcoas eget aluminiumverk på Lista er en del.

– Heldigvis har vi sikret en avtale for Lista frem til 1. oktober 2023. Men vi vet ikke hva som skjer etter det, sier Løfsnes.

Han kan selvsagt heller ikke si hva som skjer med strømprisen fremover, men er klar på det må føres en god energipolitikk for å komme igjennom krisen.

Følgende punkter trekkes frem av Alcoas nordiske energidirektør:
  • Ikke stram inn på kompensasjonsordningen for CO2.
  • Mer kraftproduksjon hjelper, uansett.
  • Eksportbegrensninger er problematisk.
  • Å gå bort fra marginalprising funker bare hvis vi gjennomfører full regulering.
  • Hva EU finner på har mye å si.