Kåret til årets Lean-bedrift i Norge
Trygve B. Martinsen, administrerende direktør i Berry Alloc, tok imot prisen på vegne av bedriften. (Foto: Privat)

Kåret til årets Lean-bedrift i Norge

09. september 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Berry Alloc fra Lyngdal er best i landet på Lean.
Prisen ble utdelt under den store Lean-konferansen i Stavanger 8. og 9. september.

– Vi gratulerer Alloc med Lean-prisen! Gjennom systematisk arbeid og sterk involvering av de ansatte over flere år har Alloc oppnådd solide resultatforbedringer. Vi er stolt over å ha en slik bedrift i vår region som også er en inspirasjon for resten av næringslivet i vår region, sier daglig leder i Lister Næringsforening, Hans Fr. Grøvan.

Lean er en filosofi og tankemåte som handler om at ledere og medarbeidere i en virksomhet jobber sammen over tid for å øke verdi for kunde – mot en sømløs prosess uten sløsing av ressurser, tid eller innsats. Med andre ord, levere mer verdi med mindre innsats.

Lean startet opprinnelig i bilindustrien. Toyota, som var først ute med å bevise verdien av Lean tankesett i praksis, brukte Toyota Production System (TPS) som benevnelse.

Selve navnet «Lean» kan oversettes med «Slank produksjon» og ble først nevnt og kjent i amerikansk forskning og litteratur på 1990 tallet.

– For oss i Alloc er det fantastisk motiverende å få denne prisen. Vi har jobbet med Lean i flere år og bygget stein på stein for å komme der vi er i dag, skriver Trygve B. Martinsen, administrerende direktør i Alloc, i en e-post til Lister24.

Han legger til:

– Lean eller «ALEX» som vi kaller det (Alloc Lean Excellence) er ett av grunnprinsippene i vår forretningsmodell. Denne prisen er til alle ansatte i Alloc. Gjennom god innsats av alle, bruk av Lean verktøyer, involvering i forbedringsarbeid og godt teamarbeid har vi lykkes med å komme der vi er i dag. Og Lean-reisen i Alloc stopper ikke her, og vi vil fortsette å jobbe med forbedringer for å utvikle bedriften videre.