Her er årets samlinger og satsinger
Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening,har spikret om en travel timeplan for Lister Næringsforening i 2023. Her fra frokostmøtet på Tingvatn i fjor høst.

Her er årets samlinger og satsinger

23. januar 2023 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Vei og vindkraft, boligmarked og bærekraft. 2023 blir et år spekket med aktiviteter og arrangementer for Lister Næringsforenings medlemmer.
– Urolige tider gjør at mange av våre medlemsbedrifter er spent på hva nytt år vil gi av utfordringer og muligheter. Vi vil arbeide for å bidra til å bygge nettverk, peke på mulighetene, skape stolthet over de vi har og arbeide for god rekruttering blant de yngste som står ved terskelen til å velge yrkesvei, sier Hans Fr. Grøvan, daglig leder i Lister Næringsforening.

Utlysning av vindkraftkonsesjoner på Sørlige Nordsjø II skjer i løpet av første kvartal 2023 – med beslutning om hvor den første strømkabelen skal ilandføres. Statnett har tilrådd at de første 1400 MW skal føres til Feda, Kvinesdal.

– Det vil gi spennende muligheter for ny industriutvikling i regionen om regjeringen følger opp, sier Grøvan.

Fredag 20. januar var ordførere og næringsforeninger mellom Kristiansand og Stavanger samlet på Utsikten Hotell for å signere en samarbeidserklæring om å stå sammen for å sikre en sammenhengende utbygging av firefelts E-39 mellom de to byene.

– Et svært viktig nettverk etableres for å øve maksimalt påtrykk på at strekningen blir bygd, sier Grøvan.

Torsdag 9. mars inviterer Lister Næringsforening sammen med NHO Agder og Rogaland, Næringsforeningene i Stavanger og Kristiansand til E-39 konferanse på Utsikten Hotell

– En spennende møteplass for å være med å sikre videre stamvegutbyggingen, fastslår Grøvan.

Lister Næringsforening planlegger flere arrangementer og aktiviteter i 2023 som tar tak i viktige utfordringer næringslivet er opptatt av.

– Bærekraft og sirkulær økonomi vil vi sammen med Lister Nyskaping tilby kompetanse og hjelp til å jobbe med, sier Grøvan.

Det planlegges en boligkonferanse til høsten med fokus på behov næringslivet har spilt inn om større mangfold på boligmarkedet. I tillegg kommer samlinger som følger opp regionens vindkraftsatsing.

Men aller først er det klart for Næringslivsdagen Lister 2023 som Lister Næringsforening arrangerer i Lyngdal kulturhus 26. januar sammen med Sparebanken Sør.

– Rekordpåmelding og fullsatt kulturhus gjør at vi virkelig tror dette blir et viktig og spennende treff for hele næringslivet i regionen, sier Grøvan.