Grønn opphugging på Feda
Plassjef Vidar Torsøe ved Green Yard på Feda fortalte om miljøvennlig opphugging av skip under frokostmøtet på Rosfjord Strandhotell. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Grønn opphugging på Feda

06. september 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Green Yard vil gjerne bygge båter. Men inntil videre er det resirkulering av utrangerte offshorefartøy som gjelder.
– Vi kjøper båter og selger stålet, og prøver å gjøre prosessen med å klippe løs delene så effektiv som mulig. Om bord er også masse utstyr – alt fra motorer til kjøkkenredskaper. Dette forsøker vi å selge, og lykkes godt med det, sier Vidar Torsøe, plassjef ved verftet på Feda.

På Lister Næringsforenings frokostmøte på Rosfjord Strandhotell 6. september, holdt han en kort presentasjon av selskapet.

Green Yard ble etablert i 2018 som følge av nedgangen i offshoremarkedet. Mange båter var ute av drift og lå i opplag. Etter hvert ble enkelte klare for destruering.

En lokal gruppering bestående Hans Olav Fedog (tidligere Simek), John W. Nilsen (FFS) og Arne Marthinsen (Einar Øgrey Farsund) så en mulighet til å starte miljøvennlig resirkulering av skip og rigger på det verftsområdet på Angholmen.

De etablerte Green Yard og satte i gang. To år senere kjøpte de like godt også konkursboet etter Kleven Verft – Norges kanskje mest anerkjente verft for nybygg.

Green Yard har i dag 40 fast ansatte på Feda og 80 i Ulsteinvik. Selskapet omsatte for over en halv milliard kroner i 2021.

– Vårt fokus er på det grønne og på miljøvennlig opphugging av skip. Men vi har et ønske på sikt om å bygge båter også, sier Torsøe.