Fire lederråd fra en «jubilado»
Unngå å være mentalt på jobb når du er fysisk hjemme, oppfordrer Stein A. Ytterdahl. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

Fire lederråd fra en «jubilado»

13. desember 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Han har vært statsforvalter, ordfører, rådmann, direktør i akademia og toppsjef i flere store industribedrifter. Her er Stein A. Ytterdahls beste råd til lokale ledere.
– Jeg er jo blitt pensjonist, men liker heller å kalle meg «jubilado». Det høres liksom litt flottere ut, smiler den meritterte farsundsmannen,

Få, om noen i regionen vår kan matche Ytterdahls CV. I alle fall når det kommer til varierende lederbakgrunn. På Lister Næringsforenings julefrokost på Farsund Resort delte han sine erfaringer.

OG DET ER spesielt fire ting som 71-åringen mener dagens ledere bør notere seg bak øret:

– Ha engasjement både på jobb og på hjemmefronten. Vær et helt menneske. Unngå å være mentalt på jobb når du er fysisk hjemme.

– Rett oppmerksomheten mot alle medarbeiderne. Alle ansatte bidrar til å skape verdier for bedriften.

– Sørg for at bedriften du leder bidrar i lokalsamfunnet. Alle virksomheter er avhengig av gode lokalsamfunn, ikke minst når det gjelder rekruttering.

– Lytt til gode ideer, og ikke vær redd for å prøve dem ut.

YTTERDAHL ER født i Farsund, utdannet sivilingeniør ved Norges tekniske høgskole, har studert pedagogikk og tatt lederutdannelse på Wharton i Pennsylvania i USA.

Han startet sin yrkeskarriere i Norsk Hydro som forsker og driftsleder. Etter hvert flyttet han til Farsund og ble seksjonsleder ved Lista Aluminiumverk, før han overtok som administrerende direktør ved Sauda Smelteverk.

På begynnelsen av 1990-tallet jobbet han i Statoil, først som personaldirektør og deretter som direktør for Statoil Tjeldbergodden. Da toppjobben i Bredero Price ble ledig i 1996, gikk turen hjem til Farsund igjen. Der ble han i to år. For i 1998 ventet direktørjobb ved Handelshøyskolen BI.

ETTER TO ÅR i akademia, flyttet han til Odda der han var administrerende direktør ved Boliden i seks år. Så i 2007 vendte han nok en gang tilbake til Farsund, og tok opp kampen om ordførerkjeden.

Ved dette valget var det direkte ordførervalg, og Ytterdahl fikk bred omtale i riksmediene da han banket på hos samtlige husstander i kommunen for å sanke stemmer.

Kampanjen var vellykket. Ytterdahl satt fire år som ordfører for Arbeiderpartet i hjemkommunen, før nye eventyr lokket ham ut på tur igjen. Først til Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand. Så til Trondheim og rådmannsjobb, før han i 2016 ble utnevnt til fylkesmann i Agder – en tittel som etter hvert ble endret til statsforvalter.

Der ble han frem til frem til åremålet gikk ut 31. desember 2021.

Nå kaller han seg altså «jubilado». Og hvis du lurte, så er dette det spanske ordet for pensjonist.