BRKLYN – litt mer enn et reklamebyrå
BRKLYN-gjengen er samlet. Hugo Skarsten Larsen, Sølvi Helleren, Alexander Sirnes, Kris Norman Eikebrok og Ronald Lohne. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

BRKLYN – litt mer enn et reklamebyrå

16. september 2022 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Navn og logo er Ronald Lohnes spesialitet. At reklamebyrået han driver heter BRKLYN, er derfor ingen tilfeldighet.
I nye, moderne og eide lokaler i Fabrikkgården i Flekkefjord holder Lohne og hans kreative gjeng til. Der det før ble produsert pølser og spekemat, lages det nå reklameeffekter i alle størrelser, farger og fasonger.

– Vi er et reklamebyrå som leverer full pakke. Fra idé til ferdig produkt, sier Lohne, mens han viser oss rundt.

Langs den ene veggen står kontorpulter med mac’er, tastaturer og skjermer. Her designes nettsider og reklameartikler.

LENGER INNE i lokalet arbeides det på store maskiner med foliering og trykk av logoer og slagord på arbeidsklær, skilt, brevark – ja, nærmest på alt kundene måtte ønske.

– Vår jobb er å hjelpe kundene med å fremstå så proffe som mulig, sier Lohne.

Med seg på laget har han Hugo Skarsten Larsen, Kris Norman Eikebrok, Sølvi Helleren og Alexander Sirnes. Noen med fotokompetanse, andre med webkompetanse. Men samtlige i BRKLYN-teamet designer og produserer.

– VI GJØR ALT selv og alle gjør litt av alt. Skal du jobbe her, må du være potet, poengterer Lohne.

BRKLYN hadde i fjor en omsetning på 7,9 millioner kroner. Driftsmarginen de siste årene har ligget på rundt 10 prosent.

– Vi er så heldige å ha en del av hjørnesteinsbedriftene i Flekkefjord som faste kunder – som AMV, Egenes Brannteknikk, Flekkefjord Sparebank og Parat Halvorsen. Dessuten har vi ofte oppdrag for det lokale sykehuset, ulike kommunale etater og videregående skoler – i tillegg snekkere, elektrikere, nisjebutikker, frisører, restauranter og hoteller, forteller Lohne.

Vi gjør alt selv og alle gjør litt av alt. Skal du jobbe her, må du være potet.

HOVEDMARKEDET er naturlig nok Flekkefjord. Men BRKLYN har også kunder i Farsund, Kvinesdal, Lyngdal og Sirdal.

– Privatmarkedet er for oss like viktig som bedriftsmarkedet. Vi trykker t-skjorter til utdrikkingslag, tar brudebilder, kopierer gamle bilder og scanner gamle kart – for å nevne noe, sier Lohne.

HAN ER OPPVOKST på Feda og utdannet på anerkjente Westerdals reklameskole. Da han i 2014 ble spurt om å flytte hjemover og ta over et eksisterende byrå i Flekkefjord, stilte han to krav.

– Jeg hadde jobb som seniordesigner i et stort emballasjebyrå. Skulle jeg flytte hjem til Lister og drive RT Reklamebyrå videre, måtte byrået skifte navn og formes av meg, sier Lohne.

– Men hvorfor BRKLYN?

– Jeg ville ha et positivt ladet navn, som ikke nødvendigvis beskrev det vi som byrå drev med. Men det måtte gi gjenklang. Brooklyn er bydel i New York som mange i regionen har et forhold til, sier Lohne.

Selv har han en mor som er oppvokst der borte. Besteforeldre på begge sider bodde og jobbet i Brooklyn.

– DA MAMMA gikk på barneskolen, skrev de adressen til Brooklyn med store bokstaver i forkortet form. Derfor var det naturlig å gjøre det samme. Alt blir jo forkortet i den verden vi lever i, sier Lohne.

At han har lykkes i navnevalget, er det liten tvil om. BRKLYN er blitt merkevare utover det å være et navn på et reklamebyrå.

– Vi trykker BRKLYN på blant annet klær, solbriller og capser, og ser at mange synes det er kult å gå med. Dette er noe vi ønsker å ta enda noen hakk videre, sier Lohne.

Vi trykker BRKLYN på blant annet klær, solbriller og capser, og ser at mange synes det er kult å gå med.

HAN ER DAGLIG leder og eier halvparten av reklamebyrået. Hugo Skarsten Larsen og Kris Norman Eikebrok har hver sin fjerdedel. Lokalene har de sammen i et eget eiendomsselskap.

– Vi holdt tidligere til i en eldre bygård i sentrum, men det ble etter hvert nokså kronglete. Her har vi alt på én flate, og har kunnet forme hver kvadratmeter selv. Det har gitt trivsel fra første sekund, sier Lohne, som også hjelper andre bedrifter med å designe arbeidsplasser.

– Skal man klare å trekke til seg riktig kompetanse i konkurranse med de store byene, er det viktig å ha et attraktivt arbeidsmiljø – også rent fysisk. Det skal være gøy å være på jobb, sier Lohne.